Zigzag doorheen Frankrijk, België en Nederland

Niets in het leven loopt zoals je het plant. Zo ook dit tripje. Wat een tocht door Oost-Europa had moeten worden, is in een zigzag-weg door Frankrijk uitgemond.

Na 43 dagen vakantie met mijn vrouw Veronique en kinderen Arthur en Jérome kreeg ik het heel lastig op de vertrekdag in Les Eyzies de Tayac. Mijn eerste langere bikepacking trip, zeg maar snelle fietsvakantie, kende een pijnlijke start. Na een half uur fietsen in de stortregen besloot ik om een vuilniszak leeg te maken en om te toveren in een regenhoes. Zelden zo nat geweest op een fiets, zelfs na 11000km voorbereiding sinds januari. De eerste dag strandde op 142 km, rustig beginnen om de pezen wat tijd te gunnen.
Ik heb geen tent bij, dus het wordt slapen waar er beschutting is. Mijn eerste nacht breng ik door in het tuinhuisje van een verlaten landhuis. Best gezellig!

20799211 1741634245879239 7091415750393646139 n

Dag 2 brengt meer klimwerk en mooie uitzichten. Het fietsen en de stilte doet deugd. De app die ik gebruik om de route te plannen stuurt me langs kleine steile départementals waar niemand gebruik van maakt. Heerlijk! Het weer blijft somber, het wordt een dag van nat worden en opdrogen. Ik spreek enkel met een vrouw in de plaatselijke supermarkt. Enkel klimmen vandaag. In mijn achterhoofd sluimert de heimwee. De jaren hiervoor was ik altijd blij alleen op tocht te kunnen gaan om me eens helemaal uit te leven, dit jaar is het duidelijk anders. Ik verschiet van mezelf, ik mis mijn vrouw en kinderen. Op het eind van de dag, 170 km en 2640 hm later, vind ik onderdak in een speeltuin.

col

Tevreden ben ik niet. Ik vergelijk de rijtijd met de rusttijd en de verhouding zit niet goed. Ik sta veel stil om foto’s te nemen en lege dorpjes te bezoeken. Op zich heel leuk, maar ik had me voorgenomen om eens voor de kilometers te gaan op deze trip. Morgen beter dus.

Ik vertrek vroeg in de ochtend. Ik vul mijn waterflessen op het kerkhof en neem daar ook een ‘douche’. Altijd wel spannend. Ik verwacht mensen te horen, maar het blijft heel stil. Later op de dag begint het me te dagen dat het een feestdag is (15 augustus) en ik geen eten meer heb. Ik rij voorbij een groep dorpsbewoners die samen aan een eettafel zitten, leg mijn situatie uit en ik krijg 4 borden voorgeschoteld. We spreken over het Front National, de nieuwe president en de hoop op verbetering. Ik moet mijn fiets op tafel zetten om uitleg te geven over Rohloff en de Gates riem.
Wanneer ik de boerderij binnenga, zie ik hoe weinig deze mensen hebben. Behoorlijk confronterend zo dicht bij huis. Ik bedank ze uitvoerig voor hun gastrvrijheid en rij terug naar het noorden met een extra blik Ravioli in mijn fietstruitje. ’s Avonds slaap ik in een oud sluiswachtershuis, waar de vleermuizen binnen- en buitenvliegen.

kanaal

Langs Reims rij ik richting de Belgische grens. De grensovergang is prachtig. Op deze plaats zijn de geallieerden België binnengekomen in 1944. De grens is duidelijk: bossen aan de Franse kant en weilanden aan de Belgische. Behoorlijk wat klimwerk die dag. De GPS hapert wat en de registratie van de kilometers loopt wat mank. Een dag van 320 km op behoorlijk steil terrein. Ik passeer de scheepslift van Ronquières. Uiteindelijk ga ik slapen in een opslagplaats waar houtschilfers liggen. Lekker warm.

Een klein tripje nog naar huis volgt. Lekker ongezond ontbijt in een wegrestaurant en dan het laatste stukje tot Ekeren. De rest van de dag rust ik thuis uit en de dag nadien vertrek ik op een lange testrit langs de Belgische kust tot aan de Franse grens en keer ik terug langs Gent en de Schelde. 420 km op een behoorlijk winderige dag. Ik concentreer me op regelmatiger drinken en eten tijdens de rit. Doe je dat niet, dan krijg je later een dip waar je moeilijk terug uitraakt.

20770416 1748464155196248 2786700986547954132 n

Wat heb ik geleerd: ik neem nog steeds veel te veel kledij mee. Volgende rit wordt een slaapzak van 750 gram, geen tent, geen matje, geen regenzeil. Enkel regenkledij, tandenborstel, GPS, muziek, eten en lange fietsbroek.
Het laadsysteem( SON deluxe + stroomomvormer + bufferbatterij) werkt perfect voor dit soort trips! Basissnelheid op vlakke wegen moet minstens 30 km/u zijn om afstanden te kunnen afleggen en maximaal 20 minuten stoptijd per 100 km fietsen. Stoppen is tijdverlies bij dit soort ritten.

Komend jaar is het de bedoeling dat ik me toeleg op lange 400 km+ ritten in voorbereiding van The Transcontinental Race. Ik zal mijn sporttijd opsplitsen in zwemmen (lange afstanden) en fietsen. Misschien kan ik die twee combineren in een leuk zelfverzonnen event?

 



Contact
Schillingweg 41
2153 PL Nieuw-Vennep
+31 (0) 252 426 123
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.santosbikes.com
 
           


Vind een dealer
Vind een dealer bij jou in de
buurt en test je favoriete fiets.
 
Stel je fiets samen
Stel je fiets samen en bouw
'm op zoals jij dat wilt.
Eenvoudig.


Aanmelden Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van Santos nieuws.